تفلیس کجاست؟ صفر تا صد سفر به تفلیس، پایتخت گرجستان

آژانس هواپیمایی گیلدا پرواز ایرانیان: سفر به تفلیس، پایتخت گرجستان، فوت‌وفن‌هایی دارد که یادگیری‌شان باعث می‌شود تجربه متفاوتی از سفر به این شهر دیدنی داشته باشید. سفر به تفلیس مثل تمام سفرها، راهکارهایی دارد که باید قبل از سفر، آن‌ها را بدانید تا همه انتخاب‌هایتان سنجیده و دقیق باشد؛ به‌ویژه اگر قصد دارید فقط یک بار در این شهر دیدنی قدم بزنید. در این مطلب از آژانس هواپیمایی گیلدا پرواز ایرانیان نکات سفر به تفلیس را برای شما آماده کرده‌ایم. اول از همه، قرار است شما را با تفلیس آشنا کنیم تا بدانید تفلیس کجاست و باید چگونه به آن سفر کنید. در ادامه، عناوین متن را به‌ترتیب خط زمانی سفر چیده‌ایم تا بهتر بتوانید نیازهای سفر به تفلیس را اولویت‌بندی کنید.

تفلیس کجاست؟

شاید ندانید که tblisi کجاست. تفلیس (tblisi)، پایتخت گرجستان و بزرگ‌ترین شهر این کشور است که در سواحل رودخانه کورا (کر) با جمعیتی حدود 1.5 میلیون نفر واقع شده است. تفلیس به‌دلیل موقعیتش در تقاطع اروپا و آسیا و نزدیکی به جاده ابریشم، در طول تاریخ محل درگیری قدرت‌های مختلف جهانی بوده است. موقعیت تفلیس، آن را به یک مسیر ترانزیتی مهم برای پروژه‌های انرژی و تجارت تبدیل کرده است. تاریخ تفلیس در معماری آن منعکس شده که ترکیبی از ساختارهای قرون‌وسطایی، نئوکلاسیک، هنرهای زیبا، هنر نو، استالینی و مدرن است.

گرجستان، از کشورهایی است که در منطقه‌ اوراسیا قرار دارد. این کشور، از شرق و جنوب‌شرق با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، از جنوب‌غرب با ترکیه، از غرب با دریای سیاه و از شمال با روسیه همسایه است. مردم بومی گرجستان، مسیحی ارتدوکس و پیرو کلیسای ارتدوکس گرجی هستند. گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان نیز هست و واحد پول گرجستان، لاری نامیده می‌شود. گرجستان از ‏کشورهای اروپای مرکزی و آسیای شرقی مانند ‎هلند، ‎بلژیک، ‎نروژ‎،‎ اتریش، دانمارک‎، کره جنوبی، ارمنستان، کرواسی، ‏اسلوونی، استونی، لتونی و لیتوانی بزرگ‌تر است.

چرا باید به تفلیس سفر کنیم؟

شهر تفلیس، پایتخت گرجستان، از دیرباز به عروس شهرهای قفقاز شهرت داشته است. وجود پارک‌هایی بی‌نظیر و ‏رودخانه متکواری که از وسط شهر تفلیس عبور می‌کند، چشم‌اندازهای نابی در این شهر پدید آورده است. دریاچه‌هایی با ‏امکان شنا و قایق‌سواری در شهر تفلیس وجود دارند که گرجستانی‌ها به‌دلیل وسعت زیاد یکی از این دریاچه‌ها، آن‌ را دریا می‌نامند. پارک آبی و از ‏همه مهم‌تر مجسمه‌های هنری، تفلیس را به موزه‌ای روباز تبدیل کرده‌اند‎ .‎وجود همین جاذبه‌های کم‌نظیر باعث شده برگزاری تور‌های تفلیس نیز رونق خوبی داشته باشد. به‌طور کلی، تفلیس یکی از زیباترین شهرهای گرجستان محسوب می‌شود و هم از نظر آب‌وهوایی، هم از نظر جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

تاریخچه تفلیس

طبق داده‌ها، شهر تفلیس برای اولین بار در اواسط قرن پنجم میلادی توسط پادشاه واختانگ گرگاسالی تأسیس شد. این پادشاه، هنگام شکار در این منطقه با چشمه‌های متعدد آب گرم مواجه شد و چنان تحت‌تأثیر آن‌ها قرار گرفت که دستور داد شهری جدید در این مکان بسازند. به‌این‌ترتیب، این شهر تفلیس نام‌گذاری شد که در زبان گرجی به‌معنای «مکان گرم» است. مانند بسیاری از شهرهای باستانی، سوابق باستان‌شناسی نشان می‌دهد که منطقه اطراف تفلیس قبل از تأسیس رسمی، توسط یک حاکم بزرگ نیز مسکونی بوده است. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که شاه واختانگ، شهرک موجود در آن زمان را تا حد زیادی گسترش داد و بعدها، پسرش آن را به‌عنوان پایتخت جدید پادشاهی خود انتخاب کرد.

تفلیس به‌دلیل موقعیت استراتژیک خود در مسیرهای تجاری اصلی، به‌سرعت شروع به رشد و شکوفایی کرد؛ اما ثروت روبه‌رشد آن توجه خارج از کشور را به خود جلب کرد. از اواخر قرن ششم تا پایان قرن یازدهم، شهر توسط مهاجمان خارجی فتح و غارت شد. ایرانی‌ها، بیزانسی‌ها، عرب‌ها، خزرها و ترک‌های سلجوقی همگی برای این پایتخت می‌جنگیدند. سرانجام، در سال 1122 میلادی، گرجی‌ها به رهبری پادشاه دیوید، گرد هم آمدند و تفلیس را پس گرفتند و عصر طلایی جدیدی را ساختند.

تفلیس به‌عنوان شهری بزرگ حتی بیش از قفقاز شهرت پیدا کرد. این دوران طلایی در قرن سیزدهم میلادی با آمدن مغول‌ها به‌طور ناگهانی به پایان رسید و تفلیس ابتدا توسط خوارزمشاهیان و سپس توسط خود مغول‌ها به‌صورت متوالی فتح و غارت شد. شهر، ویران شده بود؛ درحالی‌که گرجستان در تمام این مدت ظاهراً مستقل باقی ماند و پادشاهان گرجستان بی‌وقفه برای محافظت از پادشاهی خود جنگیدند. به‌تدریج آشکار شد که گرجستان به‌سادگی و به‌تنهایی نمی‌تواند به‌اندازه کافی از خود در برابر مهاجمان دفاع کند.

براساس معاهده 1783 گئورگیفسک، روسیه قول داد از خودمختاری گرجستان محافظت کند. تفلیس درحالی‌که دیگر پایتخت مستقلی نبود، شهری بسیار مهم باقی ماند و به مرکز اصلی اقتصادی، فرهنگی و اداری قفقاز روسیه تبدیل شد. جاده‌ها و راه‌آهن‌های جدیدی ساخته شد که تفلیس را به باقی امپراتوری روسیه متصل می‌کرد و شهر به‌سمت فرهنگ و معماری جدید و اروپایی‌تر رفت. در دوره شوروی، تفلیس به رشد خود ادامه داد؛ اما سقوط اتحاد جماهیر شوروی بار دیگر شهر را در یک دوره آشفتگی فرو برد؛ زیرا جنگ داخلی گرجستان شروع شد. کیفیت زندگی برای اکثر شهروندان به‌دلیل بیکاری کاهش یافت و بسیاری از زیرساخت‌های شهر از بین رفت. به‌هرحال، تفلیس امروزی حاصل فرازوفرودهای بسیار این شهر در طول تاریخ است.

فرهنگ تفلیس

فرهنگ تفلیس همراه با تاریخ طولانی این کشور رشد کرده و آداب‌ورسوم و سنت‌های منحصربه‌فردی را به وجود آورده است. درحالی‌که برخی از این عادت‌ها در گذر زمان فراموش شده‌اند، اما هنوز تعدادی از آن‌ها باقی‌مانده است که گرجی‌ها گرامی‌شان می‌دارند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند. در اینجا چند مورد جالب که باید از فرهنگ تفلیس بدانید، آورده شده است:

  • شناخته شدن گرجستان به‌عنوان یک کشور مهمان‌نواز: در طول سال‌ها، گرجستان به‌عنوان یک کشور مهمان‌نواز شهرت یافته است. حتی بنای یادبودی به‌نام مادر گرجستان وجود دارد که نماد مهمان‌نوازی و دوستی است و مشرف به تفلیس، پایتخت گرجستان، است. در تفلیس، مهمان هدیه‌ای از جانب خداوند محسوب می‌شود؛ بنابراین مردم محلی با همه بازدیدکنندگان با احترام هرچه بیشتر برخورد می‌کنند.
  • رسم شام‌های مفصل: گرجی‌ها رسم پذیرایی به‌نام سوپرا دارند که با شام‌های مفصلی همراه است. در این مراسم، میز از غذاهای مختلف پر می‌شود و مردم ساعت‌ها دور آن می‌نشینند و غذایشان را میل می‌کنند.
  • دو سال نو در تفلیس: ازآنجایی‌که گرجستان یک کشور ارتدوکس است، از تقویم جولیانی پیروی می‌کند. بنابراین، مردم تفلیس دو بار در سال تعطیلات سال نو را جشن می‌گیرند؛ یک بار در اول ژانویه، مانند سایر نقاط جهان و بار دیگر در 14 ژانویه. طبق تقویم آن‌ها، سال نو در تاریخ دوم اتفاق می‌افتد که مردم محلی آن را «سال نوی قدیم» می‌نامند.
  • ضرورت نداشتن پرداخت انعام در گرجستان: رستوران‌ها و کافه‌های گرجستانی در صورت‌حساب نهایی که به شما می‌دهند، هزینه خدمات را در نظر می‌گیرند. درصد این هزینه با توجه به مکان، بین 10 تا 18 درصد متغیر است. بنابراین، انعام دادن به پیشخدمت یا متصدی کافه به اختیار شماست. بااین‌حال، اگر فکر می‌کنید خدماتی که دریافت کرده‌اید، ارزشی بیش از آن چیزی دارد که پرداخت کرده‌اید، درصورت تمایل می‌توانید هر مقدار که می‌خواهید، انعام بدهید.
  • مفصل برگزار کردن مراسم عروسی: گرجی‌ها به جشن گرفتن مناسبت‌های مختلف و دعوت از تعداد زیادی مهمان علاقه‌مندند. عروسی‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و در مقایسه با جشن‌های دیگر، مهمانان بیشتری دارند. هر خانواده، دست‌کم صد نفر را دعوت می‌کند. حتی اقوام دور خانواده که ممکن است عروس و داماد، آن‌ها را نشناسند، دعوت‌نامه عروسی را دریافت می‌کنند. نپذیرفتن دعوت عروسی، توهین‌آمیز محسوب می‌شود؛ مگر اینکه شخص دلیل موجهی برای آن داشته باشد.

    بهترین زمان برای سفر به تفلیس

    قبل از اینکه این قسمت از راهنمای سفر به تفلیس را شروع کنیم، خوب است باز هم معنای نامش را مرور کنیم تا ترسیمی از طبیعت آن داشته باشید. این شهر در زبان گرجی، تفلیسی یا تهبیلیسی، مشتق از واژه تپهیلی به‌معنای گرم و منسوب به چشمه‌های آب گرم تفلیس است که در ‏عربی تفلیس نامیده می‌شود. هوای تفلیس به‌علت نسیمی که از کوهستان‌ها و دره‌های اطراف می‌وزد، همیشه پاکیزه‌ است.

    متوسط درجه حرارت تفلیس، ۱۳ درجه سانتی‌گراد است. در گرم‌ترین ماه تابستان، درجه حرارت به 30 و در سردترین ماه زمستان به ۹- ‏درجه سانتی‌گراد می‌رسد. از آذر تا اسفند، بین ۳۰ تا ۳۵ روز، دمای هوا به زیر صفر می‌رسد. متوسط سالانه بارندگی در این شهر، ۵۰۵ میلی‌متر است. حدود ۲۵ روز از فصل تابستان آن بسیار گرم است و دمای هوا تا ۳۰ درجه بالا می‌رود. این‌ها صرفاً یک سری اطلاعات کلی درباره وضعیت سالانه آب‌وهوا در تفلیس بود. با مطالعه ادامه مطلب، می‌توانید بهترین زمان سفر به تفلیس را انتخاب کنید.

    آب‌وهوای تفلیس در بهار

    تفلیس در بهار، آب‌وهوای مطبوعی دارد. بهار در تفلیس کوتاه و گرم است و روزهای آفتابی تا اواخر آوریل (اوایل اردیبهشت) به ماه‌های گرم تابستان تبدیل می‌شوند. با شروع بهار، مراکز گردشگری تفلیس کم‌کم رونق کسب‌وکارشان را حس می‌کنند و هرچه به تابستان نزدیک می‌شویم، بازدید گردشگران از دیدنی‌های تفلیس بیشتر می‌شود. اوایل بهار، تفلیس همچنان کمی سرد است؛ بنابراین اگر قصد سفر با تور گرجستان نوروز را دارید، باید مختصر لباس گرمی به همراه داشته باشید. بهار، دومین فصل شلوغ گردشگری تفلیس است.

    آب‌وهوای تفلیس در تابستان

    در تابستان، تفلیس آب‌وهوای کاملاً گرمی دارد. در این ماه‌ها، به‌طور متوسط 2 تا 5 روز بارندگی در ماه دیده می‌شود. ژوئن تا اوت (اوایل خرداد تا اوایل شهریور)، شلوغ‌ترین فصل گردشگری در تفلیس است؛ بنابراین هزینه اقامت ممکن است کمی بیشتر از حد معمول باشد. دمای تفلیس در تابستان بین 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. اگر با شلوغی مشکل ندارید، پیشنهاد راهنمای سفر به تفلیس این است که در تابستان از این شهر دیدن کنید؛ زیرا علاوه‌بر هوای نسبتاً مطلوب، روزهای طولانی فرصت خوبی برای تفریح و گشت‌وگذار را برایتان فراهم می‌کند.

    آب‌وهوای تفلیس در پاییز

    دمای هوای تفلیس در پاییز، به‌تدریج سرد می‌شود؛ به‌طوری که اولین ماه پاییز را می‌توانیم چهارمین ماه تابستان بدانیم. معمولاً، هوای تفلیس در پاییز با توجه به رطوبت و باد ملایمی که می‌وزد، مطبوع به نظر می‌رسد و باران یا برف به میزان معمولی می‌بارد. گردشگری در این ماه‌ها رونق کمتری دارد؛ بنابراین هتل‌ها قیمت‌های ارزان‌تری دارند. اگر قصد دارید از تفریحات گرجستان لذت ببرید، نگذارید سفرتان به بعد از ماه اول پاییز موکول شود؛ مگر اینکه به‌قصد اسکی در کوهستان‌های گرجستان، به این شهر سفر می‌کنید.

    آب‌وهوای تفلیس در زمستان

    هوای تفلیس در این فصل بسیار سرد است. به‌طور متوسط حدود 2 تا 3 بار در ماه، باران یا برف می‌بارد. تفلیس در زمستان گردشگر کمتری دارد؛ زیرا گشت‌وگذار در شهر به‌دلیل سردی هوا سخت‌تر می‌شود. به‌طور کلی در این راهنمای سفر به تفلیس، پیشنهاد می‌کنیم که سفرتان به این شهر را به زمستان موکول نکنید؛ چون در این فصل سرمای هوا مانعی برای طبیعت‌گردی و گردش درست‌وحسابی در این شهر است. البته همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، در ارتفاعات اطراف تفلیس، اسکی‌سواری برقرار است و اگر در زمستان به این شهر سفر کنید، اسکی یکی از معدود تفریحات پیش روی شماست.

    راه‌های سفر به تفلیس گرجستان

    دسترسی به تفلیس گرجستان، از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است و از هر وسیله‌ای برای رفتن به آنجا می‌توان استفاده کرد. توصیه این راهنمای سفر، استفاده از هواپیماست؛ اما ازآنجایی‌که برنامه منظم سفر زمینی به تفلیس وجود دارد، نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. سفر زمینی با ماشین شخصی هم مزایای خودش را دارد که در ادامه مسیرهایش را توضیح می‌دهیم.

    سفر زمینی به تفلیس

    اگر می‌خواهید به‌طور کامل با راه‌های زمینی سفر به تفلیس، مانند سفر با خودروی شخصی آشنا شوید، نگاهی به راهنمای سفر زمینی به گرجستان بیندازید. در ادامه به‌طور مختصر، راه‌های زمینی سفر به تفلیس را به شما معرفی می‌کنیم.

    • سفر به تفلیس با ماشین شخصی: بسیاری از افراد علاقه‌مندند با ماشین شخصی خود به شهر تفلیس سفر کنند. این کار معایب و مزایای خودش را دارد. از معایب آن، معطلی زیاد و همچنین اتلاف وقت برای دریافت مدارک مورد نیاز مانند گواهی‌نامه بین‌المللی، کاپوتاژ پلاک و دریافت بیمه شخص ثالث قبل از سفر است که البته داشتن همه این مدارک برای جهانگردی با خودروی شخصی ضروری هستند. از مزایای آن نیز می‌توان به تجربه بی‌نظیر تماشای جاده‌ها و طبیعت و همچنین دسترسی راحت به دیدنی‌های شهر تفلیس اشاره کرد. سفر زمینی از مرزهای مختلفی صورت می‌گیرد. سفر به تفلیس از مرزهای ترکیه، سفر به تفلیس از مرز آذربایجان و سفر به تفلیس از مرز ارمنستان، راه‌هایی هستند که می‌توانند مسافران تفلیس را به مقصدشان برسانند.
    • سفر به تفلیس با قطار: درحال‌حاضر، قطار مستقیمی از ایران به‌سمت گرجستان وجود ندارد؛ اما مسافران می‌توانند خود را به یکی از کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان برسانند و از آنجا به‌وسیله قطار به تفلیس سفر کنند. انتخاب این روش در راهنمای سفر به تفلیس توصیه نمی‌شود؛ زیرا در این سفر ترکیبی، تنظیم کردن بلیط‌ها و زمان‌بندی برای بسیاری از مسافران دشوار است.
    • سفر به تفلیس با اتوبوس: این‌گونه سفرها معمولاً در قالب تور هستند؛ اما به‌صورت شخصی هم می‌توانید برای خرید بلیط اتوبوس تهران به تفلیس اقدام کنید. اتوبوس‌هایی وجود دارند که از پایانه‌های شهر تبریز و تهران شما را به شهر تفلیس می‌رسانند. از طریق تور گرجستان به‌صورت زمینی می‌توانید سفر به تفلیس را با اتوبوس تجربه کنید.

      سفر هوایی به تفلیس

      یکی از آسان‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌های سفر به تفلیس، ازطریق خطوط هوایی و با استفاده از هواپیماست. برگزارکنندگان تور تفلیس با استفاده از خطوط هواپیمایی، مسافران این شهر را به مقصدشان می‌رسانند. یکی از ویژگی‌های این نوع سفر به تفلیس، صرفه‌جویی در وقت است. این تورها تمام موارد لازم برای مسافران را در نظر می‌گیرند و برنامه‌ریزی مناسبی را برای سفر آن‌ها ارائه می‌دهند.

      پروازهای تفلیس در فرودگاه «Tbilisi International Airport»‏ به زمین می‌نشیند. فرودگاه بین‌المللی تفلیس، در‎ شرق این شهر واقع شده و این فرودگاه توسط سازمان ملی هوانوردی آمریکا تأیید شده است. فرودگاه تفلیس، استانداردهای روز را دارد و بزرگ‌ترین فرودگاه ‏اروپای شرقی پس از فرودگاه شرمتیوو در روسیه به شمار می‌آید. همچنین این فرودگاه به اکثر نقاط دنیا پرواز مستقیم دارد‎.


    • مرکز شهر تفلیس کجاست؟

      به‌طور کلی قسمتی از شهر را که فاصله کمتری از جاذبه‌های گردشگری دارد و بیشتر مراکز خرید، مراکز سرگرمی، رستوران‌ها و کافه‌ها در آن منطقه قرار دارند، مرکز شهر در نظر می‌گیرند. ممکن است قبل از سفر به تفلیس، کنجکاو باشید که بدانید مرکز شهر تفلیس کجاست تا گزینه‌های بهتری برای انتخاب و رزرو هتل داشته باشید و هزینه‌های حمل‌و‌نقل درون‌شهری را کاهش دهید. مرکز شهر تفلیس، منطقه‌ای به‌نام آبانوتوبانی (Abanotubani) است که بسیاری از جاذبه‌ها مانند قلعه نارین و حمام سولفوری در نزدیکی آن قرار دارند. همچنین این منطقه در نزدیکی خیابان اصلی توریستی تفلیس، خیابان روستاولی واقع شده است.

      سخن آخر

      تفلیس یکی از محبوب‌ترین شهرهای اوراسیایی برای ایرانیان به شمار می‌رود که بخشی از دلایل آن را در این متن ملاحظه کردید. در این مطلب، سعی کردیم اطلاعات کاربردی برای سفر به تفلیس را در اختیارتان بگذاریم تا تجربه بهتری از سفرتان به تفلیس داشته باشید. شما کدام‌یک از این جاذبه‌های تفلیس را بیشتر دوست دارید و دلتان می‌خواهد وقت بیشتری را به آن اختصاص دهید؟ نظراتتان را با ما و دیگر همراهان آژانس هواپیمایی گیلدا پرواز ایرانیان در میان بگذارید.